FAQ

Pytania i odpowiedzi

Rejestracja i logowanie

Tak, żeby złożyć zamówienie musisz wcześniej założyć konto w naszym serwisie, podając w tym celu niezbędne dane, które pozwolą nam na przetwarzanie, realizację i wysyłkę Twojego zamówienia. Zakładając konto musisz zaakceptować zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych na zasadach określonych w regulaminie oraz polityce prywatności. Twoje dane nigdy nie zostaną udostępnione osobom/firmom trzecim, chyba że będzie to konieczne w celu realizacji zamówienia (np. firmie kurierskiej). Zamówienia możesz składać również drogą mailową lub osobiście w naszych oddziałach, bez konieczności rejestracji na stronie, jednak gorąco zachęcamy do założenia konta, ponieważ w większości przypadków przyspiesza to realizację zleceń, eliminuje etap wyceny oraz daje dostęp do dodatkowych korzyści oferowanych zarejestrowanym użytkownikom.

Po dokonaniu rejestracji w serwisie na adres mailowy użyty podczas rejestracji jest wysyłany link aktywacyjny. W ten sposób weryfikujemy czy konto mailowe na pewno należy do Ciebie, czy też ktoś próbuje się pod Ciebie podszywać. Kliknięcie linku w mailu aktywacyjnym powoduje że konto jest aktywne i można się na nie zalogować aby złożyć zamówienie.

Ze względów bezpieczeństwa zarejestrowane konto musi zostać aktywowane przy pomocą linku aktywacyjnego,wysyłanego na adres e-mail podany w formularzu rejestracji. Bez aktywacji konta nie będziesz mógł się na nie zalogować. Jeśli nie otrzymałeś linka aktywacyjnego sprawdź folder ze spamem, a jeśli nie znajdziesz tam wiadomości aktywacyjnej, skontaktuj się z nami mailowo na adres bok@ccsdruk.pl.

Jeśli nie otrzymałeś wiadomości z linkiem aktywującym konto, to w pierwszej kolejności sprawdź czy nie trafiła ona do skrzynki zawierającej spam. Jeśli jej tam nie ma, to najprawdopodobniej podczas rejestracji wpisałeś niepoprawny adres e-mail. Jeśli nie możesz się zalogować na konto aby sprawdzić i zmienić adres e-mail powiązany z kontem, skontaktuj się z nami mailowo pod adresem bok@ccsdruk.pl.

Tak, Twoje dane są zabezpieczone i chronione. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z naszą polityką prywatności.

Jeśli nie możesz się zalogować na swoje konto w serwisie, ponieważ zapomniałeś hasła dostępowego, to wystarczy że skorzystasz z mechanizmu przypominania hasła dostępnego tutaj. Wystarczy, że podasz adres e-mail na który konto zostało utworzone (oczywiście musisz mieć do niego dostęp). Na ten adres otrzymasz w ciągu kilku minut link do mechanizmu resetowania hasła.

Składanie zamówień

Aby móc złożyć zamówienie najpierw musisz założyć konto w serwisie. Jeśli jeszcze go nie posiadasz, to możesz je założyć podczas składania zamówienia, np. już po dodaniu produktów do koszyka. Złożenie zamówienia obejmuje kilka etapów:

  1. Wybór produktu oraz określenie jego parametrów z dostępnych do wyboru
  2. Wybór nakładu i czasu realizacji oraz dodanie produktu do koszyka
  3. Jeśli jest to jedyny produkt który chcesz zamówić, to w tym momencie możesz przejść do koszyka i kliknąć przycisk „DALEJ”. Jeśli przed złożeniem zamówienia chcesz dodać do koszyka inne produkty, to musisz wrócić do punktu 1. Po dodaniu wszystkich produktów do koszyka musisz kliknąć "DALEJ
  4. Jeśli jesteś zalogowany na stronie, to w tym momencie przejdziesz do danych rozliczeniowych i adresu wysyłki zamówienia. Jeśli nie jesteś zalogowany lub nie posiadasz jeszcze konta w serwisie, to tutaj powinieneś się zalogować lub zarejestrować
  5. Na stronie z danymi do zamówienia sprawdź czy Twoje dane są poprawne, określ czy chcesz otrzymać fakturę i wybierz rodzaj wysyłki spośród dostępnych opcji. Możesz również zdefiniować, czy jako nadawca przesyłki ma na niej widnieć drukarnia czy też chcesz podać swoje dane jako nadawcy.
  6. Po sprawdzeniu i uzupełnieniu wszystkich kliknij "DALEJ" aby przejść do podsumowania zamówienia.
  7. W podsumowaniu znajdziesz wszystkie istotne informacje dotyczące zamówienia: zamówione produkty wraz z ich parametrami, dane zamawiającego, dane wysyłki, wybrany rodzaj płatności oraz całkowity koszt zamówienia. Po sprawdzeniu czy wszystko się zgadza może jeszcze dodać komentarz do zamówienia. Po potwierdzeniu danych i akceptacji regulaminu kliknij przycisk "ZAMAWIAM"
  8. Po kliknięciu "ZAMAWIAM" Twoje zamówienie trafia do poczekalni, gdzie będzie oczekiwać na dodanie plików (jeśli nie zrobiłeś tego wcześniej podczas dodawania produktów do koszyka) oraz opłacenie zamówienia - musisz zarówno dodać pliki jak i dokonać płatności aby zamówienie trafiło z poczekalni do realizacji. Wyjątkiem jest zamówienie złożone z wysyłką za pobraniem, którego realizacja rozpoczyna się natychmiast po kliknięciu przycisku "Zamawiam". Możesz wybrać przycisk "Przejdź do panelu klienta" lub "Przejdź do płatności"
  9. Jeśli wybrałeś "Przejdź do płatności" - dokonaj płatności korzystając z dostępnych opcji. Pamiętaj, że w przypadku płatności przelewem tradycyjnym realizacja rozpoczyna się po zaksięgowaniu płatności na naszym koncie lub po dostarczeniu i zweryfikowaniu potwierdzenia przelewu.
  10. Jeśli wybrałeś "Przejdź do panelu klienta" to możesz teraz wgrać pliki oraz dokonać płatności. W tym celu w panelu klienta należy przejść do zamówień oczekujących, kliknąć strzałkę w dół po prawej stronie zamówienia aby rozwinąć jego podgląd, a następnie używając odpowiednich przycisków dokonać płatności i dodać pliki.
  11. Realizacja Twojego zamówienia rozpoczyna się po dodaniu i akceptacji plików graficznych oraz po dokonaniu zapłaty (przy płatności online) lub zaksięgowaniu zapłaty na naszym koncie (przy płatności przelewem).

Niestety nie. Tak czy inaczej musisz nam przesłać pliki do druku, więc musisz się z nami skontaktować za pośrednictwem strony lub mailowo. Nawet jeśli wcześniej składałeś takie samo zamówienie i posiadamy już pliki do druku, wymagamy potwierdzenia za pośrednictwem strony (poprzez opcję "zamów ponownie") lub mailowo.

Po zalogowaniu na swoje konto i przejściu do Panelu klienta możesz sprawdzić aktualny stan Twoich zamówień. Zakładka „Zamówienia” jest podzielona na zakładki:

  • oczekujące
  • w realizacji
  • oczekujące na odbiór
  • zakończone
  • anulowane

W zależności od tego w której zakładce znajduje się aktualnie Twoje zamówienie, taki jest jego status. Jeśli zamówienie nadal znajduje się w zakładce "Oczekujące" to znaczy, że nie dokonałeś jeszcze płatności lub nie załączyłeś plików do druku.

Jeśli nie otrzymujesz wiadomości dotyczących realizacji zamówień (zmiany statusu, potwierdzenia płatności itp.), to w pierwszej kolejności sprawdź czy nie trafiają one do skrzynki zawierającej spam. Jeśli ich tam nie ma, to najprawdopodobniej podczas rejestracji wpisałeś niepoprawny adres e-mail. Jeśli nie możesz się zalogować na konto aby sprawdzić i zmienić adres e-mail powiązany z kontem, skontaktuj się z nami mailowo pod adresem bok@ccsdruk.pl.

Czas realizacji zamówienia jest liczony na podstawie parametrów druku wybranych przez Ciebie podczas składania zamówienia. Niektóre parametry, takie jak np. foliowanie wydruków, wydłużają czas realizacji zamówienia. Szacowany czas realizacji zamówienia jest podawany na stronie produktu wraz z cenami. Uwaga! Termin realizacji zamówienia podawany u góry tabeli dla wariantu standardowego i ew. opcji ekspresowych i ekonomicznych aktualizuje się po wybraniu (kliknięciu) wybranej ceny. Należy na to zwrócić uwagę, ponieważ czas realizacji zależy również od nakładu (ilości).

Zaznaczanie wybranej ceny

Jeśli dla danego produktu i zestawu parametrów jest dostępna opcja przyspieszonej realizacji zamówienia, to pojawi się ona w tabeli z cenami.

Jeśli zmienisz parametry pracy po złożeniu zlecenia to będzie to miało wpływ na czas realizacji. Jeśli nie załadujesz pliku w odpowiednim czasie lub załadowany przez Ciebie plik będzie nieprawidłowy, to czas realizacji również może ulec zmianie. Zmiana terminu realizacji może również wyniknąć z siły wyższej, w takim przypadku poinformujemy Cię o nowym terminie realizacji.

Terminy realizacji podawane na stronie produktu podczas przyjęcia zamówienia do realizacji to szacowana, maksymalna data wysyłki zamówienia. Dla niektórych produktów i zestawów opcji jest możliwa przyspieszona realizacja za dodatkową opłatą - w takim przypadku aby przyspieszyć realizację wystarczy wybrać taką opcję podczas składania zamówienia. W zależności od aktualnej kolejki zleceń, czasami realizacja jest szybsza niż deklarowana na stronie produktu i wówczas nie wiąże się to z dodatkową opłatą, jednakże dla zamówień dla których nie została wybrana opcja ekspres, nie możemy zagwarantować realizacji w terminie krótszym niż podany podczas składania zamówienia.

W przypadku dużych zamówień, z długim czasem realizacji, często istnieje możliwość realizacji etapowej z odbiorem / wysyłką zamówienia w częściach. W takich przypadkach prosimy o skontaktowanie się z nami celem weryfikacji możliwości realizacji etapami.

Zamówienie możesz anulować całkowicie bezpłatnie do momentu rozpoczęcia jego realizacji. Rozpoczęcie realizacji to moment w którym rozpoczął się druk. Skontaktuj się z nami jak najszybciej telefonicznie lub mailowo aby sprawdzić, czy realizacja już się rozpoczęła. Jeśli rozpoczął się już druk zamówienia, to być może będziemy w stanie go wstrzymać i wówczas poniesiesz jedynie koszt już wydrukowanej części. Jeśli druk został już zakończony ale nie rozpoczęło się (lub rozpoczęło ale nie zostało zakończone) jego wykończenie (obróbka introligatorska, foliowanie, cięcie itp.) wówczas anulując zamówienie poniesiesz koszt jedynie wykonanych prac.

Zamówienia których nie opłacono w momencie składania, pozostają aktywne z możliwością opłacenia przez 14 dni od momentu złożenia. Po upływie tego czasu nieopłacone zamówienia są usuwane z systemu.

Dla standardowych zamówień składanych na naszej stronie internetowej nie ma niestety opcji wysyłki zamówienia poza granice Polski. Jeśli jest to dla Ciebie warunek konieczny złożenia zamówienia, wyślij zapytanie na adres bok@ccsdruk.pl lub skorzystaj z formularza kontaktowego.

Oczywiście. Daj nam znać czego potrzebujesz podając jak najwięcej szczegółów, a my przeanalizujemy zapytanie, sprawdzimy czy jesteśmy w stanie sprostać Twoim potrzebom i wrócimy z gotową wyceną realizacji. Zapytanie możesz przesłać mailowo na adres bok@ccsdruk.pl lub skorzystać z formularza kontaktowego.

Oczywiście. Nasz dział graficzny jest do Twojej dyspozycji. Przygotowujemy proste i bardziej złożone projekty wszystkich produktów dostępnych w naszym sklepie online, jak i bardziej złożonych prac na indywidualne zamówienie. Jeśli potrzebujesz wyceny projektu, to wstępną koncepcję oraz wszelkie materiały niezbędne do przygotowania projektu możesz przesłać na adres grafik@ccsdruk.pl lub skorzystać z formularza kontaktowego.

Produkty i usługi

Część produktów możemy zrealizować w dwóch technologiach druku i są one wówczas dostępne na stronie w dwóch wariantach. Technologie te to:

  • druk cyfrowy - wybierz tę opcję jeśli potrzebujesz małego nakładu (do kilkuset sztuk), jeśli potrzebujesz druku z personalizacją, jeśli potrzebujesz druku większej ilości wzorów w różnych ilościach lub jeśli potrzebujesz ekspresowej realizacji zlecenia. Koszt druku cyfrowego jest konkurencyjny przy mniejszych nakładach.
  • druk offsetowy - wybierz tę opcję jeśli masz jeden wzór w dużym nakładzie. Koszt będzie w większości przypadków niższy niż dla druku cyfrowego, lecz wiąże się z dłuższym czasem realizacji.

Oczywiście. Daj nam znać czego potrzebujesz podając jak najwięcej szczegółów, a my przeanalizujemy zapytanie, sprawdzimy czy jesteśmy w stanie sprostać Twoim potrzebom i wrócimy z gotową wyceną realizacji. Zapytanie możesz przesłać mailowo na adres bok@ccsdruk.pl lub skorzystać z formularza kontaktowego.

Oczywiście. Nasz dział graficzny jest do Twojej dyspozycji. Przygotowujemy proste i bardziej złożone projekty wszystkich produktów dostępnych w naszym sklepie online, jak i bardziej złożonych prac na indywidualne zamówienie. Jeśli potrzebujesz wyceny projektu, to wstępną koncepcję oraz wszelkie materiały niezbędne do przygotowania projektu możesz przesłać na adres grafik@ccsdruk.pl lub skorzystać z formularza kontaktowego.

Opcja wydruku próbnego jest dostępna dla produktów drukowanych cyfrowo. Dla produktów drukowanych offsetowo nie ma niestety możliwość przygotowania wydruku próbnego. O szczegóły możesz zapytać nas mailowo lub za pośrednictwem formularza kontaktowego.

Płatności

Płatności za zamówione produkty możesz dokonać online za pośrednictwem płatności PayU, przelewem tradycyjnym lub, w przypadku zamówienia za pobraniem, przy odbiorze zamówienia od kuriera.

  • W przypadku płatności online realizacja zamówienia rozpoczyna się po wgraniu plików i dokonaniu płatności.
  • W przypadku płatności przelewem tradycyjnym, realizacja zamówienia rozpoczyna się po zaksięgowaniu płatności na naszym koncie. Aby przyspieszyć ten proces, możesz w panelu klienta załadować potwierdzenie płatności za dane zamówienie - realizacja rozpocznie się natychmiast po jego sprawdzeniu.
  • W przypadku wyboru płatności za pobraniem realizacja rozpoczyna się natychmiast po kliknięciu przycisku "Zamów".

Zamówienia których nie opłacono w momencie składania, pozostają aktywne z możliwością opłacenia przez 14 dni od momentu złożenia. Po upływie tego czasu nieopłacone zamówienia są usuwane z systemu.

Zamówienia z wybraną płatnością przy odbiorze (za pobraniem) nie wymagają płatności w momencie składania zamówienia, a ich realizacja rozpoczyna się natychmiast po złożeniu

Wysyłka kurierem z płatnością przy odbiorze, nazywana "przesyłką za pobraniem" jest dostępna dla zamówień o wartości maks. 400 PLN brutto (325,21 PLN netto)

Zamówienie możesz anulować całkowicie bezpłatnie do momentu rozpoczęcia jego realizacji. Rozpoczęcie realizacji to moment w którym rozpoczął się druk. Skontaktuj się z nami jak najszybciej telefonicznie lub mailowo aby sprawdzić, czy realizacja już się rozpoczęła. Jeśli rozpoczął się już druk zamówienia, to być może będziemy w stanie go wstrzymać i wówczas poniesiesz jedynie koszt już wydrukowanej części. Jeśli druk został już zakończony ale nie rozpoczęło się (lub rozpoczęło ale nie zostało zakończone) jego wykończenie (obróbka introligatorska, foliowanie, cięcie itp.) wówczas anulując zamówienie poniesiesz koszt jedynie wykonanych prac.

Dane do faktury VAT przypisane do konta możesz zmienić samodzielnie w dowolnym momencie w panelu klienta.

UWAGA! Po opłaceniu zamówienia nie da się już zmienić danych na fakturze samodzielnie. W takim przypadku skontaktuj się z nami.

Jeśli nie możesz wpisać danych do faktury to najprawdopodobniej założyłeś konto na osobę prywatną, a nie na firmę. Napisz maila z prośbą o zmianę typu konta na firmowe na bok@ccsdruk.pl.

  • Jeśli nie opłaciłeś jeszcze zamówienia to wejdź do panelu klienta i w sekcji książka adresowa / dane do faktury zmień dane na poprawne a następnie zapisz zmiany. Następnie wróć do sekcji zamówienia / oczekujące i skorzystaj z opcji "zamów ponownie". W nowym zamówieniu wybierz poprawione dane do faktury i złóż zamówienie. Następnie wróć do zamówień oczekujących i anuluj zamówienie z nieprawidłowymi danymi.
  • Jeśli opłaciłeś już zamówienie i została do niego wystawiona faktura VAT (jest dostępna do pobrania z panelu klienta i została wysłana na Twój adres mailowy), to nie jesteśmy już w stanie zmienić na niej danych. Skontaktuj się z nami mailowo w celu uzyskania faktury korygującej.

Automatyczna zmiana statusu zamówienia na "Opłacone" następuje wyłącznie w przypadku dokonania płatności online za pośrednictwem PayU. Jeśli wybrałeś płatność przelewem tradycyjnym, to status zamówienia musi być zmieniony ręcznie przez pracownika BOK po zaksięgowaniu wpłaty na koncie. Możesz to przyspieszyć wgrywając do zamówienia potwierdzenie wykonania przelewu pobrane ze swojego banku (panel klienta > zamówienia oczekujące > szczegóły (rozwiń zamówienie przyciskiem strzałki po prawej stronie) > kliknij przycisk "Wgraj potwierdzenie przelewu")

Dostawa

Oferujemy następujące opcje dostawy i odbioru gotowych zamówień

  • odbiór osobisty w naszych dwóch punktach w Poznaniu: przy Nowowiejskiego 6 oraz przy Głogowskiej 54
  • dostawa za pośrednictwem firmy kurierskiej na wskazany adres - korzystamy z różnych firm kurierskich, najczęściej DPD. Dla przesyłek kurierskich możliwa jest również wysyłka za pobraniem.
  • dostawa do paczkomatów INPOST
  • dostawa kurierem miejskim na terenie Poznania (bez możliwości odbioru za pobraniem)

Sposób dostawy zamówienia wybierasz sam podczas składania zamówienia

Oferujemy kilka sposobów wysyłki / dostawy zamówień. Koszt każdej z nich jest wyświetlany w momencie składania zamówienia i zależy od rodzaju wybranego sposobu dostawy oraz wagi przesyłki (podane poniżej koszty dotyczą przesyłek o wadze maks. 30 kg). Standardowe koszty wysyłki wynoszą:

  • odbiór osobisty - 0,00 PLN brutto
  • paczkomat Inpost - 20,00 PLN brutto
  • przesyłka kurierska - 35,00 PLN brutto
  • przesyłka kurierska za pobraniem - 45,00 PLN brutto
  • kurier miejski na terenie Poznania - 35,00 PLN brutto

Dla zamówień o wartości powyżej 400 zł brutto oferujemy wysyłkę / dostawę gratis, chyba że na karcie określonego produktu została podana inna informacja.

Dla przesyłek o wadze powyżej 30 kg koszty przesyłek mogą być wyższe

Dostawa kurierem miejskim dotyczy dostawy w granicach administracyjnych Poznania - koszt dostawy w okolice Poznania można sprawdzić tutaj.

Tak, oczywiście. Zamówienia złożone w serwisie możesz odebrać osobiście lub wysłać po nie swojego kuriera. Odbiór osobisty jest możliwy w naszych dwóch punktach odbioru na terenie Poznania - przy Nowowiejskiego 6 oraz przy Głogowskiej 54.

W punkcie przy Nowowiejskiego 6 odbiór zamówień jest możliwy od poniedziałku do piątku w godzinach 6.00 - 22.00, natomiast w punkcie przy Głogowskiej 54 w godzinach 9.00 - 17.00

Punkt odbioru wybierasz podczas składania zamówienia. W przypadku odbioru przy Głogowskiej 54 czas realizacji jest dłuższy o 1 dzień roboczy

Wysyłka kurierem z płatnością przy odbiorze, nazywana "przesyłką za pobraniem" jest dostępna dla zamówień o wartości maks. 400 PLN brutto (325,21 PLN netto)

Podczas rejestracji w serwisie masz możliwość zdefiniowania domyślnego adresu do wysyłki zamówień. Będzie on używany domyślnie do wysyłki wszystkich składanych zamówień. Adres wysyłki możesz również zmienić dla konkretnego zamówienia podczas jego składania. Dla Twojej wygody oferujemy również możliwość zdefiniowania wielu adresów wysyłkowych - możesz to zrobić przechodząc do panelu klienta a następnie do książki adresowej. Jeśli masz zdefiniowanych kilka adresów wysyłkowych, to w książce adresowej możesz wybrać który z nich będzie stosowany jako domyślny.

Składając zamówienie masz również możliwość wysyłki zamówienia na kilka adresów, podając które produkty, w jakich ilościach i na jaki adres mają zostać wysłane.

Jeśli chcesz zmienić domyślny adres wysyłki przypisany do swojego konta, to możesz to zrobić samodzielnie w dowolnym momencie w panelu klienta. Możesz również zdefiniować wiele adresów wysyłki aby nie wpisywać ich przy każdym zamówieniu - wystarczy wówczas wybrać odpowiedni z książki adresowej.

Jeśli złożyłeś zamówienie ale jeszcze go nie opłaciłeś, to możesz zmienić adres i sposób wysyłki w szczegółach zamówienia a następnie opłacić zamówienie.

Przesyłki kurierskie są zwykle dostarczane w kolejny dzień roboczy po dniu nadania przesyłki, natomiast przewoźnicy zastrzegają sobie czas do 3 dni roboczych na dostarczenie każdej przesyłki na terenie kraju.

Dla standardowych zamówień składanych na naszej stronie internetowej nie ma niestety opcji wysyłki zamówienia poza granice Polski. Jeśli jest to dla Ciebie warunek konieczny złożenia zamówienia, wyślij zapytanie na adres bok@ccsdruk.pl lub skorzystaj z formularza kontaktowego.

Jeśli realizujesz zamówienie dla swojego klienta i nie chcesz aby na opakowaniu / wewnątrz paczki znalazły się elementy identyfikujące naszą drukarnię, to możesz wybrać opcję wysyłki anonimowej. Spakujemy wówczas Twoje zamówienie bez naszych logotypów, a na etykiecie nadawczej znajdą się Twoje dane. W tym celu należy podczas składania zamówienia zaznaczyć opcję zmień adres nadawcy a w komentarzu do zamówienia umieścić informację "Opakowanie anonimowe".

Pliki do druku

Poniżej opisaliśmy najbardziej podstawowe wymagania dotyczące akceptowanych plików, natomiast szczegółowe informacje dotyczące poprawnego przygotowania plików do druku znajdą Państwo tutaj.

Akceptujemy do druku następujące pliki:

  • pliki *.pdf - pliki nie mogą być zabezpieczone hasłem i nie mogą mieć żądnych ograniczeń wyświetlania / drukowania. Pola formularzy powinny być spłaszczone.
  • pliki *.jpg, *.tiff, *.psd - pliki powinny być spłaszczone, bez warstw, z zastosowaną jak najmniejszą kompresją (nie należy używać kompresji LZW)
  • pliki CorelDraw - wszystkie teksty należy zamienić na krzywe
  • pliki Adobe Illustrator - wszystkie teksty należy zamienić na krzywe
  • pliki utworzone w aplikacjach biurowych (Word, Excel itp.) powinny być zapisane jako pdf z optymalizacją do publikacji online i drukowania
  • pliki pdf utworzone w aplikacjach online typu "Canva" - zapisane jako PDF do druku, z zaznaczoną opcją "znaczniki przycięcia i spady"

Format i spady

Wszystkie pliki powinny być przygotowane w skali 1:1, czyli w docelowym formacie wydruku. Pliki które posiadają zadruk do krawędzi powinny być przygotowane ze spadem 3 mm (grafika powinna znajdować się też na spadzie), bez zaznaczonych linii cięcia. Jeśli np. chcemy wydrukować ulotkę A4 (210 x 297 mm) zadrukowaną do krawędzi, to plik powinien być przygotowany w formacie 216x303 mm. Więcej informacji na temat tego, jak należy prawidłowo przygotować plik do druku znajdziesz tutaj.

Rozdzielczość:

  • druk cyfrowy - najlepsze efekty uzyskamy jeśli rozdzielczość obrazów będzie wynosiła 300-350 dpi (tyle powinna wynosić rozdzielczość plików *.jpg, *.tiff, *.psd lub plików rastrowych osadzonych w plikach *.pdf, *.cdr, *.ai w docelowym formacie wydruku. Jeśli plik podczas druku ma być przeskalowany np. z formatu A5 do A4, to rozdzielczość powinna być odpowiednio wyższa aby po przeskalowaniu wynosiła 300 dpi. Niższe wartości rozdzielczości w druku cyfrowym (rzędu 150-300) dpi są akceptowalne ale skutkują niższą jakością wydruku
  • druk wielkoformatowy - rozdzielczość powinna wynosić w docelowym formacie wydruku (plik przygotowany w skali 1:1) 100-150 dpi. Jeśli plik podczas druku ma być przeskalowany np. z formatu A2 do A1, to rozdzielczość powinna być odpowiednio wyższa aby po przeskalowaniu wynosiła 100-150 dpi.
  • druk offsetowy rozdzielczość powinna wynosić 300-250 dpi w docelowym formacie wydruku

Kolorystyka

Pliki do druku zasadniczo powinny być przygotowane w przestrzeni barw CMYK. W przypadku druku cyfrowego i wielkoformatowego akceptowalne są również pliki przygotowane w przestrzeni barw RGB, jednak wówczas należy się liczyć z konwersją kolorów do przestrzeni CMYK w trakcie druku - kolory RGB nie mieszczące się w zakresie CMYK zostaną wówczas zastąpione przez najbliższe im odpowiedniki mieszczące się w zakresie CMYK. Różnice kolorystyczne wynikające z dostarczenia plików RGB nie dają podstaw do reklamacji wydruków. W przypadku druku offsetowego pliki powinny być przygotowane bezwzględnie w przestrzeni barw CMYK. Kolory dodatkowe (np. z palety Pantone) użyte w projektach są w ograniczony sposób symulowane z palety CMYK.

Personalizacja

Personalizacja wydruków to potężne narzędzie nowoczesnego marketingu. W obecnych czasach, gdy ulotki i wszelkie materiały drukowane zasypują nas na każdym kroku, tradycyjne metody masowych wysyłek reklamowych przestają być efektywne. Aby wyróżnić się z tłumu, być zauważonym przez potencjalnego klienta lub też aby skierować zindywidualizowaną ofertę do wcześniej obsługiwanego klienta potrzebujesz spersonalizowanej komunikacji 1:1. Druk cyfrowy pozwala umieścić na stronie elementy zmienne takie jak grafika, tekst jak i zdjęcia, co z kolei sprawia, że Twój przekaz dla konkretnego klienta jest unikalny i przeznaczony tylko dla niego. Dane te zmieniają się dynamicznie - każda wydrukowana kartka z danego nakładu może zawierać co innego. Jak pokazują badania, procent odpowiedzi na taką spersonalizowaną ofertę może być znacząco - nawet do kilkudziesięciu procent - wyższy, niż w przypadku oferty niespersonalizowanej. Najprostszym zastosowaniem personalizacji jest oczywiście numeracja biletów, zaproszeń,. Oferujemy personalizowane zaproszenia, zawiadomienia, identyfikatory, kartki pocztowe. Druk personalizowany wymaga dostarczenia do nas bazy zmiennych jakie mają zostać wykorzystane podczas druku. W przypadku oferty mailingowej jest to zazwyczaj baza adresatów przygotowana w postaci arkusza MS Excel. W przypadku prostej numeracji nie wymagamy dostarczania bazy danych, chyba że numery nie stanowią prostego ciągu cyfr. Baza danych powinna być przygotowana tak aby jeden komplet zmiennych znajdował się w jednym wierszu arkusza, a każda zmienna w osobnej kolumnie (imię, nazwisko, itd. w osobnych komórkach) - baza powinna wyglądać w sposób następujący:

Przykładowa baza do personalizacji

Należy pamiętać o tym, że jeśli imiona i nazwiska na zaproszeniach pojawiają się w formie odmienionej np. "Zapraszamy Pana Jana Kowalskiego", to w takiej formie powinny się one pojawić w bazie (Jana, Kowalskiego).

Akceptujemy do druku następujące pliki:

  • pliki *.pdf - pliki nie mogą być zabezpieczone hasłem i nie mogą mieć żądnych ograniczeń wyświetlania / drukowania. Pola formularzy powinny być spłaszczone.
  • pliki *.jpg, *.png, *.tiff, *.psd - pliki powinny być spłaszczone, bez warstw, z zastosowaną jak najmniejszą kompresją (nie należy używać kompresji LZW)
  • pliki CorelDraw - wszystkie teksty należy zamienić na krzywe
  • pliki Adobe Illustrator - wszystkie teksty należy zamienić na krzywe
  • pliki utworzone w aplikacjach biurowych (Word, Excel itp.) powinny być zapisane jako pdf z optymalizacją do publikacji online i drukowania
  • pliki pdf utworzone w aplikacjach online typu "Canva" - zapisane jako PDF do druku, z zaznaczoną opcją "znaczniki przycięcia i spady"

Pojęcie rozdzielczości dotyczy wyłącznie grafiki rastrowej w plikach *.jpg, *.tif, *.png itp. Rozdzielczość grafiki jest powiązana z jej rozmiarem - np. jeśli stworzymy grafikę w formacie A6 z rozdzielczością 300 dpi. A następnie powiększymy ją do formatu A4 to rozdzielczość zmniejszy się do 150 dpi. Z tego względu przygotowując plik rastrowy do druku należy od początku mieć na uwadze, w jakim formacie chcemy go wydrukować. Im niższa rozdzielczość grafiki tym bardziej widoczne będą piksele (jednokolorowe kwadraciki) z których składa się obraz. Rozdzielczość nie dotyczy grafik wektorowych, zbudowanych z krzywych i figur geometrycznych w aplikacjach do obróbki grafiki wektorowej (np. Corel Draw czy Adobe Illustrator). Takie grafiki mogą być dowolnie skalowane bez utraty jakości. Pliki *.pdf, *.cdr, czy też *.ai mogą zawierać zarówno grafikę wektorową jak i rastrową. W takim przypadku grafika rastrowa musi mieć rozdzielczość 300 dpi w skali 1:1 - czyli jeśli w pliku *.pdf o formacie A4 umieścimy zdjęcie formatu 10 x 10 cm, to w tym formacie musi ono mieć rozdzielczość 300 dpi. Podsumowując - obraz który chcesz umieścić w projekcie musi mieć rozdzielczość co najmniej:

  • 300 dpi w docelowym formacie wydruku dla wydruków do formatu A2
  • 100-150 dpi w docelowym formacie wydruku dla wydruków większych niż A2

Jeśli posiadasz względnie mały obraz o rozdzielczości 300 dpi i chcesz go powiększyć, to w wyniku tej operacji rozdzielczość zmniejszy się proporcjonalnie.

Rozdzielczość projektów przygotowanych w skali do wydruków wielkoformatowych

Pliki należy przygotować w miarę możliwości w skali 1:1, w przestrzeni barw CMYK, z rozdzielczością podaną w tabeli poniżej. Jeśli przygotowują Państwo plik w skali innej niż 1:1, np. 1:10, to rozdzielczość musi być odpowiednio dopasowana. Przykładowo dla wydruku 5 x 1 m zgodnie z tabelą rozdzielczość pliku powinna wynosić 100 dpi. Jeśli przygotowują Państwo plik do tego wydruku w skali 1:10 czyli w formacie 50 x 10 cm, to jego rozdzielczość powinna być 10 x większa i wnosić 1000 dpi.

Tabela rozdzielczości plików do wydruku wielkoformatowego zależnie od formatu wydruku

m<0,5m1m2m3m4m5m6m7m8m9m10m>10m
<0,5m 150 dpi 150 dpi 150 dpi 100 dpi 100 dpi 100 dpi 100 dpi 100 dpi 100 dpi 100 dpi 100 dpi 100 dpi
1m 150 dpi 150 dpi 150 dpi 100 dpi 100 dpi 100 dpi 100 dpi 100 dpi 100 dpi 80 dpi 80 dpi 80 dpi
2m 150 dpi 150 dpi 150 dpi 100 dpi 80 dpi 80 dpi 80 dpi 80 dpi 80 dpi 80 dpi 50 dpi 50 dpi
3m 100 dpi 100 dpi 100 dpi 100 dpi 80 dpi 80 dpi 50 dpi 50 dpi 50 dpi 50 dpi 50 dpi 50 dpi
4m 100 dpi 100 dpi 80 dpi 80 dpi 80 dpi 50 dpi 50 dpi 50 dpi 50 dpi 50 dpi 50 dpi 50 dpi
5m 100 dpi 100 dpi 80 dpi 80 dpi 50 dpi 50 dpi 50 dpi 50 dpi 40 dpi 40 dpi 40 dpi 40 dpi
6m 100 dpi 100 dpi 80 dpi 50 dpi 50 dpi 50 dpi 50 dpi 40 dpi 40 dpi 40 dpi 40 dpi 40 dpi
7m 100 dpi 100 dpi 80 dpi 50 dpi 50 dpi 50 dpi 40 dpi 40 dpi 40 dpi 40 dpi 40 dpi 40 dpi
8m 100 dpi 100 dpi 80 dpi 50 dpi 50 dpi 40 dpi 40 dpi 40 dpi 40 dpi 40 dpi 40 dpi 40 dpi
9m 100 dpi 80 dpi 80 dpi 50 dpi 50 dpi 40 dpi 40 dpi 40 dpi 40 dpi 40 dpi 40 dpi 40 dpi
10m 100 dpi 80 dpi 50 dpi 50 dpi 50 dpi 40 dpi 40 dpi 40 dpi 40 dpi 40 dpi 30 dpi 30 dpi
>10m 100 dpi 80 dpi 50 dpi 50 dpi 50 dpi 40 dpi 40 dpi 40 dpi 40 dpi 40 dpi 30 dpi 30 dpi

W poniższej tabeli możesz sprawdzić orientacyjnie w jakim maksymalnym formacie możesz wydrukować zdjęcie, przy założeniu że wykonałeś je aparatem / smartfonem o określonej ilości megapikseli i pierwotnie ma ono określoną wielkość wyrażoną w pikselach (w tabeli podane zostały formaty w pikselach (szerokość x wysokość). W odpowiednich kolumnach tabeli znajdziesz informację jakiej wielkości jest plik który uzyskasz z aparatu, jaką wielkość ma ten sam plik zapisany w formacie jpg. Kolejne kolumny to formaty wydruku dla różnych rozdzielczości wydruku. Przykładowo, jeśli posiadasz aparat o rozdzielczości 10 MP, to uzyskane z niego zdjęcie będziesz mógł wydrukować z rozdzielczością 300 dpi (preferowaną dla wydruków reklamowych do formatu A3) w formacie maks. 31 x 23 cm. Ale w przypadku plakatów, które zazwyczaj są oglądane z odległości min. 1,5 m, zazwyczaj wystarczy druk z rozdzielczością 150 a nawet 100 dpi, dzięki czemu z tego samego pliku będziesz mógł uzyskać wydruk o wymiarach 61 x 46 cm (150 dpi) lub 92 x 69 cm (100 dpi)

Rozdzielczość
aparatu w megapikselach
Rozdzielczość
zdjęcia w px
Rozmiar pliku
TIF
bez kompresji
Rozmiar pliku
JPG
niska kompresja
Maks. format druku
z rozdz. 100dpi
(cm)
Maks. format druku
z rozdz. 150dpi
(cm)
Maks. format druku
z rozdz. 250dpi
(cm)
Maks. format druku
z rozdz. 300dpi
(cm)
2 MP 1600 × 1200 ≈ 5.49 MB ~1.1 MB 40.6 × 30.5 27.1 × 20.3 16.3 × 12.2 13.5 × 10.2
3 MP 2048 × 1536 ≈ 9.01 MB ~1.8 MB 52.0 × 39.1 34.7 × 26.1 20.8 × 15.2 17.3 × 13.0
5 MP 2592 × 1944 ≈ 14.38 MB ~2.9 MB 65.8 × 49.6 43.9 × 33.1 26.3 × 19.8 21.9 × 17.0
8 MP 3264 × 2448 ≈ 22.83 MB ~4.6 MB 83.0 × 62.2 55.3 × 41.5 33.1 × 24.9 27.6 × 20.7
10 MP 3648 × 2736 ≈ 28.52 MB ~5.7 MB 92.6 × 69.5 61.7 × 46.3 37.5 × 28.2 31.3 × 23.2
12 MP 4000 × 3000 ≈ 34.33 MB ~6.9 MB 101.6 × 76.2 67.7 × 50.8 40.6 × 30.5 33.9 × 25.4
16 MP 4608 × 3456 ≈ 45.47 MB ~9.1 MB 117.1 × 87.8 78.1 × 58.5 46.9 × 35.1 39.0 × 29.3
20 MP 5472 × 3648 ≈ 57.07 MB ~11.4 MB 139.0 × 92.6 92.7 × 61.7 55.0 × 36.6 45.8 × 30.5
24 MP 6000 × 4000 ≈ 68.66 MB ~13.7 MB 152.4 × 101.6 101.6 × 67.7 61.0 × 40.6 50.8 × 33.9
32 MP 6560 × 4928 ≈ 92.41 MB ~18.5 MB 166.7 × 125.1 111.1 × 83.4 66.7 × 50.0 55.6 × 41.7
45 MP 8256 × 5504 ≈ 129.86 MB ~26.0 MB 209.7 × 140.0 139.8 × 93.3 83.9 × 55.9 69.9 × 46.6
50 MP 8688 × 5792 ≈ 143.66 MB ~28.7 MB 221.0 × 147.2 147.3 × 98.1 88.4 × 58.9 73.6 × 49.1
100 MP 11648 × 8736 ≈ 291.45 MB ~58.3 MB 296.0 × 222.0 197.3 × 148.0 118.4 × 88.3 98.0 × 73.6
200 MP 16320 × 12240 ≈ 570.18 MB ~114.0 MB 415.0 × 311.0 276.7 × 207.3 166.0 × 124.0 138.3 × 103.0

Kolory na wydruku i na monitorze mogą się różnić z kilku powodów:

  1. Monitory do wyświetlania używają przestrzeni barw RGB (ang. red, green, blue). Monitor "świeci" zatem mamy w tym przypadku do czynienia z kolorem światła. Wartości koloru R=0, G=0, B=0 dają kolor czarny (brak światła), zaś R=255, G=255, B=255 (maksymalne wartości w tym modelu) dają kolor biały, powstający w wyniku wymieszania trzech strumieni światła kolorów podstawowych w ich maksymalnym natężeniu. Model taki nosi nazwę addytywnego mieszania kolorów, ponieważ kolory światła dodają się do siebie. Z kolei w przypadku wydruku mamy do czynienia ze światłem odbitym ponieważ sama kartka papieru na której wykonany jest wydruk nie "świeci" własnym światłem a jedynie odbija światło na nią padające. Aby uzyskać pełnokolorowy wydruk mieszane są ze sobą farby w 4 kolorach podstawowych CMYK (Cyan (niebiezkozielony), Magenta (karmazynowy), Yellow (żółty), blacK (czarny), a ponieważ wrażenie koloru jest tworzone przez światło odbite, odwrotnie niż w przypadku modelu RGB wartości kolorystyczne C=0, M=0, Y=0, K=0 dają kolor biały (brak farby na wydruku), a maksymalne wartości wszystkich kolorów (C=100, M=100, Y=100, K=100) dają kolor czarny (kiedy kartka jest zadrukowana wszystkimi farbami w maksymalnej ilości). Model taki nosi nazwę subtraktywnego mieszania kolorów, ponieważ większa ilość farby odejmuje ilość światła odbijanego przez wydruk. Zakresy kolorów (ang. color gamut) jakie można zreprodukować w przestrzeniach RGB i CMYK nie pokrywają się całkowicie ze sobą - zasadniczo można powiedzieć że przestrzeń barw RGB jest większa niż CMYK i np. bardzo jaskrawe kolory wyświetlane na monitorze nie są możliwe do uzyskania na wydruku.
  2. Każdy monitor wyświetla kolory w inny sposób - jeśli spojrzymy na kilka monitorów w sklepie wyświetlających ten sam obraz, to łatwo zauważyć, że na każdym z nich obraz będzie wyglądał trochę inaczej. Wpływ na to ma nie tylko budowa monitora, to z jakich podzespołów jest zbudowany, ale i ustawienia jasności, kontrastu, temperatury barwowej i wielu innych opcji, które często są ustawiane tak, aby subiektywne odczucie kolorów było jak najlepsze, ale co często powoduje że wyświetlane kolory są zbyt jaskrawe, zbyt jasne itp. W miarę poprawne wyświetlanie kolorów CMYK na ekranie zapewniają właściwie wyłącznie wysokiej klasy monitory przeznaczone do prac graficznych i to pod warunkiem, że są systematycznie kalibrowane za pomocą spektrofotometru/kolorymetru i odpowiedniego oprogramowania (kalibracja powinna być systematyczna ponieważ charakterystyka monitora zmienia się z czasem - jego podzespoły starzeją się emitując słabsze światło).
  3. Farby / tusze / tonery w drukarkach różnych producentów różnią się od siebie i na wydrukach mogą powodować różną percepcję kolorów
  4. Duży wpływ na kolorystykę wydruku mają również:
    • wykorzystane podłoże - jego powierzchnia i kolor: papier powlekany odbija światło inaczej niż niepowlekany, papier całkowicie biały reprodukuje kolory inaczej niż papier lekko kremowy
    • światło otoczenia (światło sztuczne, naturalne, pora dnia
    • dodatkowe uszlachetnienia: pokrycie wydruku folią może powodować zmianę kolorów ponieważ folie nie są nigdy całkowicie przezroczyste, a dodatkowo mogą zmieniać sposób odbijania światła (np. fole matowe lub soft-touch).
    • lakierowanie - podobnie jak foliowanie

Reklamacje

Przed złożeniem reklamacji upewnij się czy będzie to możliwe - szczegółowe informacje znajdziesz w § 7 naszego regulaminu.

Reklamację zamówienia złożonego za pośrednictwem naszej strony internetowej możesz złożyć wygodnie bezpośrednio z panelu klienta, logując się na stronie, klikając link "Panel" w górnym prawym narożniku, przechodząc do zakładki Zamówienia / Zakończone, wybierając konkretne zamówienie i po jego rozwinięciu klikając link "Złóż reklamację". Następnie należy wypełnić formularz reklamacyjny, podając jak najwięcej szczegółów oraz dołączając ew. zdjęcia stwierdzonych niezgodności / błędów.

Reklamacje

Alternatywnie reklamację można również zgłosić mailowo na adres bok@ccsdruk.pl.

Mailowe zgłoszenie reklamacyjne powinno zawierać pełen zestaw informacji, które ułatwią nam weryfikację i przyspieszą rozpatrzenie informacji :

  • imię i nazwisko zamawiającego / nazwę firmy
  • numer zamówienia
  • nazwę usługi / produktu
  • datę zakupu
  • opis niezgodności / błędu
  • datę dostarczenia przesyłki przez kuriera.
  • ew. zdjęcia potwierdzające wystąpienie błędu

W niektórych przypadkach, po otrzymaniu zgłoszenia reklamacyjnego możemy Cię poprosić o odesłanie / dostarczenie zamówienia w celu jego dokładnych oględzin.

Reklamację można złożyć w terminie 14 dni, od dnia w którym zamówienie zostało odebrane lub dostarczone przez kuriera, lub od dnia w którym przewidziany był odbiór zamówienia. Reklamacje złożone po upływie tego terminu nie są rozpatrywane. Za datę złożenia reklamacji uznaje się datę jej złożenia za pośrednictwem naszej strony internetowej lub datę otrzymania zgłoszenia mailowego.

Rozpatrywanie reklamacji rozpoczynamy niezwłocznie po ich otrzymaniu. Ostateczne rozpatrzenie następuje najpóźniej 14 dni po jej otrzymaniu i kończy się mailową odpowiedzią na adres klienta wraz z uzasadnieniem.

Zasadność reklamacji oceniamy na podstawie przesłanego zgłoszenia, zdjęć, filmów. W niektórych przypadkach możemy Cię poprosić o odesłanie części lub całości nakładu zrealizowanego zamówienia.

Słownik poligrafii

Jeśli nie jesteś specjalistą z zakresu poligrafii ani nigdy nie zetknąłeś się z drukiem innym niż na domowej drukarce, to zapewne nie zetknąłeś się wcześniej z tymi skrótami, powszechnie stosowanymi przez drukarnie i branżę reklamową. Te dwie cyfry obecne w skrócie oznaczają ilość kolorów użytą podczas druku dla każdej strony pojedynczej kartki. Standardowy druk kolorowy odbywa się z użyciem 4 kolorów podstawowych niebieskozielonego, karmazynowego, żółtego i czarnego. Kolory, te połączone i zmieszane na wydruku dają pełną paletę barw. Wydruk samym kolorem czarnym pozwala uzyskać grafikę w skali szarości. I tak:

  • 1+0 – oznacza wydruk jednostronny wyłącznie jednym kolorem - czarnym
  • 1+1 – oznacza wydruk dwustronny jednym kolorem czarnym z obu stron kartki
  • 4+0 – oznacza wydruk jednostronny w pełnym kolorze
  • 4+1 – oznacza wydruk dwustronny, w którym jedna strona jest wydrukowana w pełnym kolorze, a druga jest drukowana tylko kolorem czarnym (np. pocztówka)
  • 4+4 – określa zadruk dwustronny w pełnym kolorze

Pojęcie gramatura papieru to inaczej jego masa a pośrednio grubość. Im wyższa wartość gramatury tym grubszy papier, przy czy papieru różnego typu o tej samej gramaturze mogą mieć różną grubość i sztywność. Gramatura jest podawana w g/m2, co znaczy że np. arkusz 100 x 100 cm papieru o gramaturze 350g/m2 będzie ważył 350g. W naszej ofercie znajdziesz szeroką paletę papierów o różnych rodzajach powierzchni i różnych gramaturach, poczynając od papieru kserograficznego 80g/m2, aż po grube papiery wizytówkowe i ozdobne o gramaturze nawet 400g/m2

  • Papier offsetowy to najbardziej standardowy papier, wykorzystywany między innymi jako papier kserograficzny do druku dokumentów biurowych. W poligrafii jest to najbardziej ekonomiczne podłoże do druku, ponieważ jego powierzchnia nie jest w żaden sposób uszlachetniona - nie jest powlekany i posiada matową, dosyć szorstką powierzchnię, co przydaje się np. w przypadku konieczności nanoszenia odręcznych notatek ołówkiem lub długopisem. Wydruki w technologii offsetowej wykonane na tym papierze charakteryzują się mniejszym nasyceniem kolorów niż na papierach kredowych ale zapewniają elegancki matowy wygląd. W druku cyfrowym nadruk jest nieco mniej matowy i ma lepsze nasycenie niż w druku offsetowym, ponieważ w przeciwieństwie do druku offsetowego do nadruku jest wykorzystywany toner, który nie wsiąka w papier. Papier offsetowy najczęściej wykorzystuje się do druku dokumentów z dużą ilością tekstu, prostych ulotek, książek, prac dyplomowych, wnętrz notatników i terminarzy przeznaczonych do odręcznych notatek lub do druku papeterii.
  • Papier satynowy Papier satynowy to elegancki, bardzo gładki papier o wysokiej białości. Zazwyczaj nie jest powlekany lecz kalandrowany czyli gładzony mechanicznie. Bardzo dobrze odwzorowuje kolory i jest odporny na starzenie. Jest idealnym wyborem do druku laserowego i atramentowego w kolorze, a także do kopiowania przy pomocy urządzeń ksero. Znakomicie nadaje się do druku eleganckich dokumentów, ofert handlowych i wizytówek.
  • Papier kredowyTo najczęściej spotykany papier przeznaczony do druku. Jest on powlekany mieszanką kleju i pigmentu dzięki czemu uzyskuje idealnie gładką powierzchnię. Papiery kredowe są dostępne w dwóch wariantach - błyszczącym i matowym. Idealnie nadaje się do druków reklamowych

Spad (ang. bleed) to jedno z najważniejszych pojęć w poligrafii. Przygotowując projekt do druku często nie zastanawiamy się nad tym jak praca jest drukowana i co się z nią dzieje po wydrukowaniu. Jeśli chcemy wydrukować projekt w taki sposób aby cała kartka była zadrukowana, bez białych marginesów dookoła, to musi ona zostać wydrukowana na większym arkuszu a następnie docięta. Przykładowo w druku cyfrowym projekt jest rozkładany na arkuszu nieco większym niż A3. Jeśli chcemy uzyskać format A4 to nie wystarczy wydrukować go na arkuszu a następnie przyciąć, ponieważ introligator docinając pracę musiałby trafić dokładnie w krawędź pomiędzy nadrukiem a niezadrukowanym papierem, a ze względu na niedokładność cięcia jest to niezmiernie trudne, a wręcz niewykonalne. Dlatego w fazie projektowania należy przygotować grafikę większą o 3 mm z każdej strony. Te dodatkowe 3 mm to właśnie spad, który zostanie obcięty pozostawiając pracę dociętą do żądanego formatu, bez białych marginesów.

Większość aplikacji do obróbki graficznej i projektowania oferuje opcję pracy w przestrzeni barw RGB oraz CMYK. RGB, będące skrótem od Red Green Blue (czerwony / zielony / niebieski) oznacza przestrzeń barw, w której barwami podstawowymi są barwy światła. Aparaty cyfrowe czy też skanery z reguły generują pliki RGB. Również monitory komputerowe oraz telewizory wyświetlają obraz w trybie RGB - ich wyświetlacze zbudowane są z grup punktów świecących światłem w kolorach RGB. Zmieszanie tych trzech kolorów podstawowych w maksymalnych wartościach daje kolor biały. A ponieważ każdy monitor, jeśli nie jest odpowiednio skalibrowany, wyświetla obraz inaczej, nie może być wiarygodnym źródłem informacji o tym jak praca będzie wyglądała na wydruku.

Z kolei większość urządzeń drukujących używa do reprodukcji kolorów innej przestrzeni barw, noszącej nazwę CMYK, w której kolorami podstawowymi są Cyan (niebieskozielony), Magenta (karmazynowy), Yellow (żółty) i Black (czarny). Technologię tę określa się również czasami procesu czterokolorowego. Tony są w nim tworzone poprzez kombinację różnych wartości procentowych tych czterech kolorów podstawowych. Kombinacja czterech kolorów podstawowych w trybie CMYK daje kolor czarny.

Chociaż wiele profesjonalnych drukarni cyfrowych nalega na przygotowywanie plików wyłącznie w przestrzeni kolorów CMYK, to my staramy się wyręczać naszych klientów. Aby samemu dokonać prawidłowej konwersji potrzebne są odpowiednie narzędzia i spora doza wiedzy, ponieważ przekształcenie kolorów na CMYK nie oznacza tylko wciśnięcia przycisku "Konwertuj na CMYK" w aplikacji graficznej. W rzeczywistości może to sprawić, że Twój plik będzie wyglądał gorzej niż przed konwersją. Oczywiście dla ludzi parających się projektowaniem do druku model CMYK stanowi jedyne rozwiązanie, ponieważ rezultaty druku plików przygotowanych od podstaw w CMYKu są dużo bardziej przewidywalne niż w przypadku innych przestrzeni kolorów. Jest to również jedyne rozwiązanie jeśli chodzi o druk offsetowy. Natomiast wszyscy pozostali, którzy nie chcą być nękani nadmiarem fachowych informacji, a jedynie oczekują wspaniałych, żywych kolorów i szczegółowych zdjęć, mogą zdać się na nas - my i nasze zaawansowane oprogramowanie zajmiemy się konwersją, aby jakość wydruków była całkowicie akceptowalna.

Nie znalazłeś odpowiedzi?